Emocionalni marketing vodi do kineskog tržišta – Čime BiH može najprije privući Kineze?
17May, 2019
Kina je izašla na svjetsko tržište najviše kroz “pojasni put”, na kojem njihove kompanije realizuju velike infrastrukturne projekte uz podršku kineskih banaka koje daju dobar grejs period, ističe u razgovoru za eKapiju Faruk Borić, predsjednik Udruženja Bosansko-kinesko prijateljstvo.
Kako navodi, u BiH za to imamo primjer TE Stanara, Bloka 7 TE Tuzla koji bi trebalo da počne da se gradi u Tuzli, zatim u Hrvatskoj Pelješkog mosta, pruge Beograd-Budimpešta, kao i kupovinu luke Pirej u Grčkoj, gdje je kineska državna kompanija Cosco Shipping kupila cijelu luku i doslovno spasila Grčku od ogromih dugovanja.
– Skeptici kažu “Sve su to kupovine, gdje je tu zdrava ekonomija, takvi potezi vode ka dužničom ropstvu”. Mislim da trebamo da tretiramo naše političke vođe kao subjekte, jer oni su tu da ispregovaraju sa kineskom stranom šta je to što nama zaista treba – navodi Borić i dodaje da po njegovom mišljenju BiH nužno trebaju infrastrukturni objekti, poput autoputeva ili željeznica, kako bi mogli da naše proizvode činimo konkuretnijim i na kineskom i na evropskom tržištu.
Kako kaže Borić, istina je da šta god da iz BiH pokušavamo izvesti u Kinu to zadovoljava potrebe jedne ulice, možda dijela grada.
– Skoro sam čitao izjavu jednog od hercegovačkih vinara koji je rekao da sva vina u Hercegovini zadovoljavaju potrebe jednog kvarta u Pekingu. Na taj način ne možete raditi brendiranje proizvoda i pozicioniranje na tržištu, ali možda možemo kroz neke kontakte na nižim nivoima vlasti u Kini. Njihove provincije su veličine evropskih država, što znači treba djelovati na tim nivoima, gdje se može pregovarati i dogovarati brendiranje proizvoda kroz recimo emocionalni marketing, npr. Valter, Tito, crveni turizam – ističe Borić.
Borić dalje navodi da mu se čini da danas vlada obrnuti princip.
– Nekada su govorili prvo materijalna baza, pa duhovna nadogradnja. Čini mi se da treba prvo raditi na duhovnoj bazi, kako bi se ponovo upoznali sa Kinezima. Jer, niti je Kina ona ista zemlja kao 70-ih godina, sa drugovima na biciklima, niti smo mi kao što smo tada bili. Zato, trebamo ponovo da uspostavimo odnos i to na regionalnoj razini, i na taj način da pristupamo Kini kako bi eventualno neki proizvodi bili konkuretni kod njih – smatra Borić.
Kada pričamo o djelovanju udruženja, prethodnih godina, ističe Borić, dosta su se fokusirali na prezentaciji Kine u Bosni i Hercegovini. Brošure, materijale i prezentacije radili su na domaćim jezicima, kako bi upoznali javnost, donosioce političkih odluka i stručnu javnost o tome šta je Narodna republika Kina danas i šta je to “pojasni put” kao vanjskopolitička inicijativa osnovana prije pet godina od kineskog predsjednika Si Đinpinga, koja u sebi pokriva oblasti povezivanja ljudi, kapitala, infrastrukture, slobodne trgovine itd.
U toj promociji su donekle uspjeli, pojašnjava Borić i dodaje da su sada se okrenuli na drugu stranu i kreiraju prezentacije o BiH na kineskom jeziku.
– Radimo na prvoj u nizu brošura o BiH na kineskom jeziku gdje će kineskom narodu biti prezentirano sve ono što oni, na žalost, ne znaju. A ne znaju, jer kod nas u BiH kada je riječ o turizmu dolazi generacija koja se još sjeća druga Tita, znači stariji od 45 godina. To je generacija koja je emotivno vezana za Jugoslaviju, za film Valter brani Sarajevo, koji je inače bio prvi film koji je ušao u NR Kinu nakon Kulturne revolucije – ističe Borić.
Kako kaže, to je nešto što je u svijesti te generacije itekako emocionalno povezano sa ovim prostorima i podložno je za rad u smislu turizma.
– Ta generacija ne poznaje engleski jezik, kao ni naše jezike, tako da njima treba prezentirati šta je BiH danas kao i cijela regija. Mi smo se fokusirali na BiH – kako doći ovdje, gdje jesti, šta vrijedi posjetiti, čega se treba čuvati i slično. Brošure će prezentovati naša veleposlanstva, pa nadalje kroz različite forume i to je ono što mi radimo i na čemu istrajavamo – zaključuje Borić.
Senka Trivić
eKapija.com