Ambasadorica Kine u BiH Chen Bo: Kinezi žele ulagati u ovu zemlju, iskoristite blizinu EU
Ambasadorica Kine u BiH Chen Bo u razgovoru za Klix.ba govorila je o vezama BiH i Kine, investicijama, planovima za poboljšanje privredne saradnje dviju država, ali i biznisu koji su kineski državljani pokrenuli u BiH u godinama poslije rata do danas.
Neposredno poslije rata u BiH ovo tržište je postalo izuzetno primamljivo za Kineze, koji su, ne samo u BiH, već i zemljama regiona pokretali privatne biznise otvaranjem trgovina s kinsekom robom koja je bila značajno jeftinija od ostale.
Ipak, posljednjih godina evidentno je da je broj takvih radnji sve manji.
U BiH trenutno živi blizu 500 kineskih državljana i posluje blizu 300 firmi koje su registrovali Kinezi. Ambasadorica Bo smatra da su Kinezi u velikoj mjeri doprinijeli razvoju lokalnog tržišta, ali i otvorili veliki broj radnih mjesta.
Integrisanje Kineza u bh. društvo
“Kineski trgovci svojim radom ne samo da su stekli vlastito bogatstvo, već su obogatili i lokalno tržište, otvorili nova radna mjesta te su kao porezni obveznici doprinijeli razvoju ekonomije u BiH. U sadašnjoj općoj ekonomskoj situaciji u BiH i Evropi, kineski trgovci su suočeni s izuzetno velikim pritiskom u poslovanju”, ističe ambasadorica Bo za Klix.ba
Ona dodaje da je glavna poteškoća na koju nailaze Kinezi u procesu integrisanja u bh. društvo kulturna i jezička razlika.
Do kraja 2015. godine, ukupna direktna ulaganja Kine u BiH iznosila su 2 miliona i 243 hiljade KM. Jedan od najznačajnijih privrednih projekata u koji su Kinezi uložili u BiH je izgradnja Termoelektrane u Stanarima.
“Kineska finansijska institucija je dala kredit od 350 miliona eura za izgradnju TE u Stanarima, koju je izgradilo kinesko preduzeće, te je u tom pogledu dala podršku ovom projektu. Prema statistici Centralne carinske uprave NR Kine, od prvog do dvanaestog mjeseca 2016. godine izvoz robe iz Kine u BiH je porastao za 4,84 posto, na 64,47 miliona američkih dolara, u odnosu na isti period 2015. godine. Šezdeset posto te robe čine elektronski uređaji i mašinerija”, kazala je ambasadorica Bo.
Naglašava kako su interesi kineskih investitora široki za ulaganje u BiH, a koncentrisani su u oblasti energetike, infrastrukture, poljoprivrede, drvne industrije i turizma.
“Trenutno, kineska preduzeća uzimaju najznačajnije učešće u oblasti energetike. Kineska preduzeća sada vode pregovore sa bh. partnerima o Bloku 7 TE u Tuzli i TE u Banovićima te aktivno ispituju mogućnost za saradnju na vjetroparkovima, a izrazili su spremnost za direktno ulaganje u BiH. Izgradnja Bloka 7 TE u Tuzli bi zadovoljila potrebe razvoja ekonomije i podizanja životnog standarda građana BiH, pogotovo u FBiH. Nadamo se da će ovaj projekt biti što prije realizovan.
Zainteresovani su i za ulaganje u izgradnju industrijskih parkova u BiH, gdje bi se bavili drvnom preradom i proizvodnjom namještaja”, naglašava Bo.
Ambasadorica Bo uporedila je privredni potencijal Kine i BiH, kazavši da naša zemlja treba iskoristiti blizinu Evropske unije.
“Nije lako upoređivati Kinu i BiH, zemlje s različitim domaćim prilikama. Nakon provedbe politike reformi i otvaranja prema svijetu, investiciono okruženje u Kini je postajalo sve povoljnije, zbog čega je privlačila puno stranih ulaganja. Trenutno, Kina nastoji da se unaprijedi sa stepena ‘Proizvedeno u Kini’ na stepen ‘Izmišljeno u Kini’ te da se transformiše iz faze ‘niskih troškova’ u fazu ‘visoke dodatne vrijednosti’ i ubrzano stvara nove konkurentne prednosti u sektoru proizvodnje. BiH ima svojevrsnu povoljnost što graniči s Evropskom unijom, ali i prednost u cijeni rade snage, zemljišta i sirovina. Vjerujem da će BiH privući više ulagača s poboljšanjem investicione klime”, poručuje ambasadorica Bo.
Uspjeh bh. vinara na kineskom tržištu
Vrijednost uvoza robe iz BiH u Kinu nije velika. Prema statistici Centralne carinske uprave NR Kine, od januara do decembra 2016. godine uvoz robe iz BiH u Kinu je pao za 18,97 posto, na 43,53 miliona američkih dolara, u odnosu na isti period 2015. godine. Vrijednost uvoza drvnih proizvoda je porasla za 28 posto te čini 40 posto vrijednosti uvoza.
“Kineska strana je poduzela brojne mjere na ostvarivanju plasmana kvalitetnih bh. proizvoda na kinesko tržište. Kina svake godine održava Investicioni i trgovinski ekspo 16+1 u gradu Ningbo, gdje osigurava besplatne štandove za izložbu proizvoda iz zemalja Centralne i Istočne Evrope. U junu prošle godine je otvoren stalni nacionalni paviljon BiH, čime će bh. proizvodi dobiti još jednu dugoročnu platformu za izložbu i prodaju. Kineski grad Yiwu, koji je nazvan ‘svijet sitne robe’ može također omogućiti besplatne štandove za bh. robu. U aprilu ove godine će se održati Sajam poljoprivrednih proizvoda i vina 16+1 u toku Mostarskog sajma privrede. Podstičemo kineske trgovce da dođu u BiH radi nabavke, što će biti dragocjena prilika za povećanje obima trgovine poljoprivrednim proizvodima između naših dviju zemalja. Kina je otvoreno tržište koje je dostupno svim konkurentnim proizvodima. Mi se nadamo da će trgovci u BiH što češće ići u Kinu s ciljem promocije svojih proizvoda. Bh. vina su se već plasirala na kinesko tržište. Ništa ne pada s neba, uspjeh bh. vina na kineskom tržištu je rezultat truda bh. vinarija koje po ko zna koji put putuju u Kinu i ‘napadaju’ kinesko tržište. Uvjereni smo da je kinesko tržište uvijek dostupno proizvodima iz BiH koji su kvalitetni, jedinstveni i s dobrom cijenom”, zaključuje ambasadorica Bo.
Foto:Klix.ba