Faruk Borić: BiH treba iskoristiti ispruženu ruku prijateljstva Kine
Narodna republika Kina već odavno je ekonomska supersila, država u velikom naučnom, tehnološkom, privrednom i općem društvenom usponu, rekao je Faruk Borić u izjavi za Radiosarajevo.ba
Već više od 40 godina, od otvaranja Kine prema svijetu kreće njen snažan ekonomski rast. Sa ekonomskim usponom, Kina postaje sve veći i značajniji igrač na političkom polju u svijetu.
Nedavna dostignuća kao slanje ljudske posade na tamnu stranu Mjeseca, izgradnja mosta dugog 55 kilometara koji spaja Hong Kong, Macao i Zhuhai u pokrajini Guangdong. BDP Kine u 2018. iznosio je 11.472 milijarde eura, a ukupna vrijednost uvoza i izvoza prešla je broj od 3.887 miliijarde eura.
Upravo druga najjača ekonomija na svijetu velika je razvoja šansa i za Bosnu i Hercegovinu.
Predsjedavajući Vijeća ministara BiH Denis Zvizdić prošlog mjeseca učestvovao je na samitu 16+1 u Dubrovniku, velikoj konferenciji koja se održava pod pokroviteljstvom Narodne republike Kine, i tom prilikom sastao se sa premijerom NR Kine Li Keqiangom s kojim je razgovarao o unapređenju ekonomskih odnosa i povećanju saradnje.
Bosni i Hercegovini trebaju kvalitetni projekti ali i zakonsko uređenje kako bi kineski investitori više ulagali, smatra izvršni direktor Centra za promociju i razvoj Inicijative “Pojas i put” i predsjednik Udruženja “Bosansko-kinesko prijateljstvo“ Faruk Borić.
U izjavi za Radiosarajevo.ba Faruk Borić pojašnjava da je Bosna i Hercegovina dobrovoljno pristupila kineskoj inicijativi “Jedan pojas i jedan put” i njenom blisko vezanom mehanizmu 16+1, kako bi poboljšanja svoje kulturno-poslovnu saradnju sa prijateljskom Narodnom republikom Kinom.
Smatra da bi Bosna i Hercegovina trebala iskoristi ispruženu ruku prijateljstva od Kine, upravo kroz učešće u mehanizmu 16+1 i Inicijativi “Pojas i put”.
“Treba biti realan. U okviru neke bilateralne saradnje malo šta mi možemo Kinezima ponuditi u smislu kvantiteta. To je jednostavno zakon brojeva. Mi nemamo dovoljno nekih proizvoda koji bi mogli zadovoljiti kinesko tržište, nego trebamo ići na targetirane proizvode ili još bolje na ‘high-ending’ proizvode koji bi se ovdje cjelokupno pravili i završavali na preciznom poddijelu kineskog tržišta. Nedavno je neko od hercegovačkih vinara upravo spomenuo da sva vina koja se proizvode u Hercegovini, mogu zadovoljiti eventualno potrebe jednog dijela Pekinga. Kada to znamo onda moramo nastupati sa svojim komparativnim prednostima, kako bi bolje plasirali”, objasnio je Borić.
Prema njegovim riječima, Inicijativa “Pojas i put” nije samo pitanje slobodne trgovine, već je vrlo važan dio koji je komplementaran sa idejom slobodne trgovine u Europskoj uniji.
“Kroz reforme možemo tržište osloboditi od parafiskalnih nameta kako bi privukli investitore. Onda bi mogli doći do kvalitetnije veze i do kvalitetnijih projekata sa Kinom. Tu su svakako infrastrukturni projekti, to je Blok 7 u TE Tuzla, prethodno je izgrađena TE Stanari, uskoro su tu i neki infrastrukturni projekti, koji se tiče mreže autoputeva u BiH, ali i turistička ponuda gdje je najveća komperativna prednost BiH, da zajedno sa zemljama regije pokuša osmisliti dovoljno kvalitetne turističke proizvode kako bi privukli još veću masu kineskih turista”, smatra naš sagovornik.
Borić ocjenjuje da je za privredu BiH neophodan klasterski pristup ili čak nastup kroz regionalne klastere prema kineskom tržištu.
“Moramo dobro pogledati šta su komperativne prednosti Bosne i Hercegovine, šta mi možemo ponuditi Kini. Znam da su Kinezi zainteresirani za kvalitetno drvo, zašto ne bi mi izvozili gotove finalne proizvode od najkvalitetnijeg drveta kakav je hrast ili javor. One oblasti u kojima BiH uspješno izvozi u EU i na tržište Turske mogle bi se i na kineskom tržištu pokazati kao isplative”, ocijenio je Borić.
Kao dobar primjer kineskih investicija u BiH, naš sagovornik spomenuo je Termoelektranu Stanari kod Doboja.
“Riječ je o najvećem projektu u poslijeratnoj BiH, lokalnoj zajednici koja ima najveće lične dohotke i to je upravo zbog tog projekta. Sutra kineska investicija može biti u TE Tuzla sa svojim Blokom 7, prekosutra možda i Banovići, ili ulaganja u cijelu mrežu autoputeva”, zaključio je Borić.
Radiosarajevo.ba
Previous